سیاسی

نقش دانشگاه شهید چمران اهواز در دوران دفاع مقدس

به گزارش نقش نیوز دانشگاه شهید چمران اهواز در هشت سال دفاع مقدس مقری برای برنامه‌ریزی و تفکر بود. دانشگاهیان علاوه بر ادامه آموزش مقابل دشمن ایستادند و برخی از آنها جان‌شان را فدا کردند تا حتی یک وجب از خاک ایران در تصرف دشمن نماند.

دکتر عبدالرسول کاظم‌پور متولد سال ۱۳۲۹ در شهرضا استان اصفهان به دنیا آمد. او فارغ‌التحصیل دکتری شیمی فیزیک از انگلستان است. وی از سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۹ ریاست دانشگاه شهید چمران اهواز را بر عهده داشت. وی پس از آن ریاست دانشگاه فردوسی مشهد و ریاست دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) را عهده دار شد و مشاور معاون وزیر علوم بود.

دکتر کاظم‌پور، رئیس وقت دانشگاه شهید چمران اهواز در دوران جنگ، در گفت‌وگو با ایسنا درمورد نقش دانشگاه شهید چمران اهواز در پیروزی در جنگ اظهار کرد: پس از بازگشت به کشور از چند دانشگاه دعوت‌نامه داشتم که در دانشگاه صنعتی اصفهان استخدام شدم اما افراد زیادی به من توصیه کردند بهترین جا برای خدمت، اهواز است. بنا بر توصیه‌ها به اهواز رفتم و مدیریت گروه شیمی و سپس رئیس دانشکده علوم و از سال ۶۲ تا ۶۹ به عنوان رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز فعالیت کردم.

وی افزود: یک ترم فعالیت آموزشی داشتیم که جنگ شروع و به مدت دو سال دانشگاه تعطیل شد. در این مدت کارهای اساسی انجام شد. با دانشجویان، مهندسان و سایر اعضای هیات علمی در مورد قرارگاه‌های جنگ که در جنوب اهواز قرار داشتند همکاری داشتیم.

رئیس وقت دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: گردانی در دانشگاه تشکیل دادم و به اکثر دانشگاهیان در محیط دانشگاه آموزش نظامی داده می‌شد و سپس در هویزه یک ماه آموزش می‌دیدند و بعد به جبهه اعزام می‌شدند. فعالیت این گردان تا پایان جنگ ادامه داشت.

کاظم‌پور ادامه داد: سایر مقامات در دانشگاه رفت و آمد داشتند و جلسات به صورت مستمر تشکیل می شد. در آن زمان آیت الله خامنه‌ای رئیس جمهور بود و تصویب کرد بیشتر امکانات در اختیار دانشگاهیان قرار بگیرد.

وی گفت: در سال سوم جنگ صحبت‌هایی مبنی بر بازگشایی دانشگاه‌ها مطرح بود اما به دلیل اینکه هنوز گلوله‌های توپ و تانک بر سر دانشگاه اهواز می‌بارید، عنوان شد که دانشگاه چمران اهواز دانشجو نپذیرد. اما با توجه به علاقه دانشجویان برای ادامه تحصیل و فارغ‌التحصیلان دیپلم برای ورود به دانشگاه، دانشگاه اهواز نیز بازگشایی شد.

رئیس وقت دانشگاه شهید چمران اهواز درمورد بازگشایی دانشگاه شهید چمران اهواز در شرایط بمباران اهواز خاطرنشان کرد: هنگام امتحانات دانشجویان شاهد بمباران هوایی بودیم و برگزاری امتحانات در این شرایط خطر بالایی داشت. دانشجویان مضطرب می‌شدند و حتی چند دختر دانشجو غش کردند و با آمبولانس به مراکز درمانی منتقل شدند.

وی بیان کرد: در آن شرایط مکان‌های متعدد محرمانه‌ای برای تصمیم‌گیری وجود داشت اما یکی از مراکز فعال، دانشگاه شهید چمران اهواز بود که ضمن آن بسیاری از دانشگاهیان جانباز یا شهید شدند.

کاظم‌پور گفت: دانشگاه شهید چمران اهواز نقش موثری در آموزش‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و پیروزی داشت. همچنین در زمان جنگ ساختمان‌هایی مانند کتابخانه مرکزی و دانشکده مهندسی احداث شد که در هیچ جای کشور چنین ساختمان‌هایی نداشتیم. همچنین لشکر نجف اشرف که شهید احمد کاظمی فرمانده آن بود در دانشگاه شهید چمران اهواز اسکان داده شده بود.

وی یادآوری کرد: در جنگ تحمیلی فضایی ایجاد شده بود که دانشجویان پسر و دختر برای حضور در جبهه رقابت داشتند. این دانشجویان از طریق بسیج آموزش می‌دیدند و دختران در پشت جبهه می‌ماندند و پسران به جبهه می‌رفتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا