خراسان جنوبی

هم افزایی در راستای پیشرفته شدن صنعت دام استان

خراسان جنوبی-رضابهنام:ملانوری از هم افزایی در راستای پیشرفته شدن صنعت دام استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری نقش نیوز،وی در ادامه خاطر نشان کرد: خریداری دام باید براساس نظر دامدار و به صورت کارشناسی شده پیش برود تا مشکلی برای دامدار و آینده صنعت دام استان پیش نیاید.
وی با اشاره به این که در بحث خرید دام، باید انتفاع دامدار مدنظر باشد، تصریح نمود: میزان جویی که در ازای خرید دام به فروشنده تحویل می‌شود،باید بتواند برای سایر دام‌ها مفید باشد.
استاندار متذکر شد : در صورتی که برای کشتار دام خریداری شده با مشکل مواجهیم باید از ظرفیت استان‌های مجاور برای این منظور استفاده کنیم.ملانوری با تأکید بر این که بخش کشاورزی، دامداری و صنعت مرغ و طیور، از محورهای اقتصادی استان است، ادامه داد:با همه مسائل و مشکلات متعدد، از جمله کویری بودن، کم باران بودن و خشکسالی حاکم بر خراسان‌جنوبی، اما تولیدات استان در این حوزه خوب است.وی گفت: آمارها نشان می‌دهد تولیدات بخش کشاورزی استان خوب است و نشان از تلاش کشاورزان، دامداران و فعالان این بخش و از طرفی همکاری دستگاه‌های اجرایی، بسیج سازندگی، حوزه اقتصادی و سایر مجموعه‌ها دارد که تلاش می‌کنند این محور اقتصادی استان فعالیت خوبی داشته باشد.
به گفته وی؛ ما باید با مدیریت از شرایط بحرانی موجود عبور کنیم اما برای آینده استان، باید اقدامات کارشناسی شده و برنامه‌ ریزی‌های اساسی داشته باشیم.استاندار تصریح کرد: اگر می‌خواهیم فعالان بخش کشاورزی استان اعم از دامدار یا کشاورز در برابر تلاش خود دستمزد و دسترنج دریافت کنند باید برنامه‌ریزی کارشناسی داشته باشیم.وی ادامه داد: یکی از بخش‌هایی که در ستاد توسعه خاوران مورد توجه قرار گرفته، حوزه‌های زیرمجموعه بخش کشاورزی است و امیدواریم با ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و ایجاد ارزش افزوده از طریق فرآوری محصولات کشاورزی، به دامدار و کشاورز کمک شود.
استاندار ضمن قدردانی از ابتکار تشکیل قرارگاه تأمین علوفه دام در استان، گفت: گزارش ها نشان می‌دهد در این راستا، تا این لحظه اقدامات خوبی در استان شکل گرفته، اما هنوز پاسخگوی نیاز ما نیست.
ملانوری درخصوص طرح موضوع تولید سالانه بیش از ۲ هزار تن یونجه خشک در استان توسط شرکت پیوند خاوران، فروش کلی و ارسال آنها به استان‌های مجاور، گفت: تولیدات علوفه‌ای شرکت پیوند خاوران از این به بعد اجازه خروج از خراسان جنوبی را ندارد و باید در اختیار صنعت دام استان قرار بگیرد.
وی در ارتباط با مشکل حمل و نقل علوفه دام نیز تأکید کرد: برای تأمین کامیون، توسط اداره کل راهداری با دستگاه‌های اجرایی بارها مکاتبه شده اما همکاری لازم در این زمینه صورت نگرفته است، لذا می بایست فهرست دستگاه‌های اجرایی که کامیون در اختیار دارند، ارائه شود تا تکلیف کنیم کامیون‌ها را در اختیار صنعت دام قرار دهند، در صورتی که کامیون نداشته باشیم باید از طریق دیگر موضوع پیگیری شود.
استاندار با اشاره به روند فعالیت کارخانه‌های شیر و فرآورده‌ های لبنی استان گفت: بنا بر اعلام جهاد کشاورزی ۱۱ پروانه فعالیت در استان صادر شده که از این تعداد اکنون فقط ۲ واحد فعال است، در جلسه قبل مقرر شد مشکلات واحدهای تعطیل احصا شود تا با فعال‌سازی این واحدها، برخی از مشکلات استان در حوزه شیر و لبنیات که بخش عمده‌ آن به صورت خام توزیع و مصرف می‌شود، را حل و فصل کنیم.
ملانوری با اشاره به اختیارات اتحادیه ها و تعاونی‌های بخش کشاورزی تصریح کرد: در سال‌های گذشته تعاونی‌های زیادی در استان راه‌اندازی شده که به دلایلی طی سال‌ها، تعطیل یا غیر فعال شده‌اند اما باید از این ظرفیت در بخش‌های متعدد استفاده شود.
وی ادامه داد: اتحادیه و تعاونی‌های بخش کشاورزی باید در طول سال برنامه‌ریزی داشته باشند و اگر تعاونی‌ها به اندازه انتظاری که داریم، فعال باشند بخشی از مشکلات حل می‌شود.
به گفته وی؛ برایبرخی تعاونی‌ها باید کاربری جدید تعریف کنند، مثلاً اگر هر تعاونی یک کامیون داشته باشد، امروز مشکلی در حوزه حمل و نقل نهاده در استان نداریم.
استاندار متذکر شد: بسیاری از تعاونی‌ها سوله، ساختمان و خیلی از تجهیزات دیگر را دارند اما برنامه، مدیریت و اقدام ندارند در حالی که وصل به مردم هستند و می‌توانند نقش پررنگی در رفع مشکلات داشته باشند.
ملانوری بر لزوم کشت هیدروپونیک در گلخانه‌های استان تأکید کرد و گفت: با وجود این که فضای گلخانه‌ای و تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار می‌دهیم تا نسبت به توسعه این نوع کشت اقدام کنند اما استقبالی از این روش کاشت نشده است.به گفته وی؛ در حال حاضر ۳۰۰ هکتار زیرساخت گلخانه‌ای در استان وجود دارد که ۸۰ هکتار آن فعال است و ۷۰۰ هکتار دیگر نیز در حال انجام می باشد.وی تأکید کرد: با کشاورزی، دامداری، مرغداری، تولید نهاده و خوراک دام به شکل سنتی، هزینه بالا رفته و حجم تولید پایین می آید، در حالی که می‌توان با علم روز دنیا و فناوری، بهره‌وری و تولید را افزایش داده و هزینه‌ها را کاهش داد.استاندار گفت: یکی از دلایلی که محکم الحاق دانشگاه صنعتی به دانشگاه بیرجند را رد کردیم و منتفی هم شده، این بود که استانی با این همه ظرفیت نمی‌تواند دانشگاه صنعتی نداشته باشد.
به گفته وی؛ خراسان جنوبی با این همه ظرفیت در بخش های کشاورزی،گردشگری و معدن می‌تواند در صنایع فرآوری، جایگاه خوبی داشته باشد.ملانوری ادامه داد: برای اولین بار در کشور، مجوز کشتارگاه‌های کوچک مقیاس را گرفتیم اما متأسفانه استقبالی از آن نشد در حالیکه با احداث چند واحد اندک، اکنون در خرید دام از عشایر با مشکل کشتارگاه مواجه نبودیم.وی با اشاره به این که روزانه باید ۵۰۰ رأس دام در استان خریداری و کشتار شود، تصریح نمود: در کشتارگاه‌های کوچک مقیاس ۱۰ رأس دام سبک و یک رأس دام سنگین باید کشتار شود و اتحادیه‌ها و تعاونی‌های بخش کشاورزی نیز می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.به گفته وی؛ کشتارگاه‌های کوچک مقیاس، قصابی‌های پیشرفته هستند که با هزینه کم و در زمان خیلی کمتر می‌توان آنها را احداث کرد در حالی که در سطح استان یا کشور کشتارگاه‌های صنعتی بزرگ چندین سال است شروع شده اما به دلیل هزینه‌ های بالای پروژه به بهره‌برداری نرسیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا