یادداشت

پیوند ناگسستنی مهارت آموزی و کارآفرینی

پیوند ناگسستنی بین مهارت آموزی و کارآفرینی به معنای واقعی و جود دارد.حتما برای شما هم اتفاق افتاده است،وقتی مشکلی برای کامپیوترتان پیش آمده و به دست کم ده نفر از فارغ التحصیلان رشته ی کامپیوتر میان بستگان و دوستانتان مراجعه نموده اید ، کاری از پیش نرفته است، یا هیچ یک از فارغ التحصیلان رشته ی کشاورزی کمترین اطلاعات را از ساده ترین آفات زمین های کشاورزی ندارند. فارغ التحصیلان رشته ی مکانیک گویا تا به حال دست به آچار نشده اند. فارغ التحصیلان رشته ی برق که شاید از بستن یک مدار ساده عاجزند. بله سیستم آموزشی ما فارغ التحصیلانی را به بازار کار تحویل می دهد که اکثرا کوچک ترین مهارتی در کارهای عملی و کاربردی ندارند و تنها ذهن شان مکانی برای انباشتن محفوظات تئوری شده که شاید تا آخرعمرهم، هرگز به کارشان نیاید.

حال نظام آموزش عالی و دانشگاه های کشور با یک سئوال مهم روبرو می شوند، آیا تا به امروز توانسته اند در راستای توانمند سازی فارغ التحصیلان دانشگاهی، مهارت هایی را به آن ها آموزش دهند، که دنیای اقتصادی کشور را متناسب با ملزومات دنیای نوین بنا کنند؟ آن هم دقیقا در ایامی که اشتغال و اشتغال‌زایی یکی از اصلی‌ترین دغدغه های جامعه تبدیل شده است و حتی تحصیلات دانشگاهی به عنوان شاخصه‌ای برای جلوگیری از بیکاری کارساز نمی‌باشد. نقش مهم و سرنوشت ساز مهارت آموزی در کنار آموزش‌های تئوری دانشگاه ها به نوعی هدایت‌ کننده به سمت چرخه ی تولید است. آموزش هایی که به سبب انعطاف پذیری نشات گرفته از خصیصه های بازار کار و اوضاع اقتصادی کشور، در بالا بردن توانایی افراد برای احراز مشاغل، نقش بسزایی دارند.

مهارت آموزی و کارآفرینی؛ پیوندی ناگسستنی با یکدیگر دارند. اگر دانشگاه ها از بدو ورود بر مهارت افزایی در کنار دانش افزایی توجه ویژه ای را مبذول دارند، می توانند از این طریق ، باعث افزایش فرصت های بازارکار شده و سطح تقاضای کارآفرینی را ارتقاء بخشند. طی سال های اخیر، تحولات متعددی باعث تغییر افق های سیاسی و اقتصادی شده است، اما در یک واقعیت هیچ تغییری ایجاد نشده است و آن، اهمیت مهارت آموزی و به دنبال آن کارآفرینی در بهبود شاخص های مهم اقتصاد از جمله اشتغال، بهره‌ وری و رشد اقتصادی است. آموزش نظری همگام با کار عملی موجب تربیت نیروی انسانی خلاق و فعال می‌گردد و این نیروها با نفوذ در جامعه سبب بکارگیری بخش عظیمی از نیروهای غیرخلاق جامعه خواهند شد.

از اینرو هر دولت و ملتی برای تلاش در مسیر پر از نشیب و فراز توسعه نیازمند مدیریت هایی خواهد بود که با داشتن غیرت ملی، توان های ذاتی و اکتسابی، چرخ توسعه را در بستر فرهنگ خاص جامعه ی خود به چرخش درآورد و در این بین نقش آموزش های مهارت محور به عنوان حلقه ی واصله آموزش با دنیای کار برای بهبود وضعیت اشتغال جوانان و کاهش میزان بیکاری بسیار ضروری وغیرقابل انکار است. چراکه عدم ارتباط بین مباحث آموزشی و نیازهای اقتصادی و بازار کار باعث بروز نابسامانی موجود در حوزه ی اشتغال شده است. بیکاری موجبات بسیاری از معضلات اجتماعی را فراهم می آورد و اگر جوانان با آموختن مهارت توانمند شوند، بسیاری از مشکلاتی که هم اکنون با آن روبرو هستیم مرتفع خواهد شد. هم راستا کردن نظام آموزش مهارتی با نقشه جامع علمی کشور، تسریع و تقویت ارتباط بین آموزش های مهارتی و از همه مهم تر، رصد کردن نیازهای بازار کار می تواند درهر چه تاثیر گذارتر بودن این آموزش ها باشد.

منبع:روزنامه تفاهم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا