یادداشت

چطور به زنان روستایی خودکفا کمک کنیم؟

زنان روستایی به طور موروثی مهارت‌های متنوع و کارآمدی دارند. آنها با تکیه بر این مهارت‌ها نقش بسیار مؤثری در اقتصاد خانواده دارند. زنان روستایی خودکفا با کمترین مواد اولیه و امکانات بیشترین سودآوری را دارند. اگر روشهای اصولی حمایت از زنان روستایی را بشناسیم به سادگی می‌توانیم به ایجاد اشتغال و محرومیت زدایی کمک کنیم.

چطور به زنان روستایی خودکفا کمک کنیم؟

زنان روستایی خودکفا نمونه تمام عیار اقتصاد مقاومتی هستند. آنها تمام استعدادها و مهارت‌های خود را به کار می‌گیرند تا با حداقل امکانات، بیشترین سودآوری را داشته باشند. نقش زنان روستایی در اقتصاد خانواده نقشی مؤثر و غیر قابل انکار است. این توانمندی زنان روستا اگر به شیوه اصولی حمایت و هدایت شود نتایج درخشانی به همراه خواهد داشت. ما در این مطلب بهترین راه‌های کمک به زنان روستا را بررسی می‌کنیم.

 

آموزش زنان روستایی خودکفا

زنان روستایی علیرغم دانش محدود خود در مهارت‌های اکتسابی، یک حرفه‌ای تمام عیار هستند. روش‌های سنتی آنها برای تولید محصولات طبیعی و یا ساخت صنایع دستی معمولاً ثمره درخشانی دارد. اما این زنان در چگونگی بکارگیری این مهارت‌ها به عنوان یک کسب و کار ناتوان هستند. در حالی که بسیاری از مهارت‌های ایشان قابلیت تبدیل شدن به یک کسب و کار موفق را دارا می‌باشد. آنها در حوزه کسب و کار و مدیریت امور مالی به آموزش کاربردی نیاز دارند. این فرایند چندین سال است توسط کارشناسان کمیته امداد در قالب طرح “خوداشتغالی روستاییان” در حال اجرا است. زنان روستا با استفاده از دوره‌های آموزش رایگان به کارآفرینان موفق تبدیل می‌شوند.

حمایت از زنان روستایی خودکفا

به راستی چه گروهی بیشتر از زنان روستایی خودکفا محق دریافت حمایت‌های دولتی هستند؟ زنان روستایی با حداقل مواد اولیه و ابزاری که در اختیار دارند محصولاتی قابل عرضه به بازار تولید می‌کنند. این محصولات بعضاً به دلیل منحصر به فرد بودن در بازارهای جهانی نیز قابل عرضه هستند. اگر در زمینه تأمین سرمایه یا در حوزه فروش از این محصولات حمایت شود اثرات مثبت بسیار زیادی خواهد داشت. از یک سو به اقتصاد خانواده‌های روستایی کمک می‌شود و از سوی دیگر اهدافی چون اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی محقق می‌شود. می‌توان با برگزاری نمایشگاه‌های مختلف و اعطای غرفه‌های رایگان به زنان روستایی از آنها حمایت نمود. پذیرش مسئولیت فروش محصولات زنان روستایی نیز کمک بسیار مؤثری برای ایشان است. چنین فرایندی نیز در قالب وام‌های خوداشتغالی و یا ایجاد تعاونی‌های روستایی به اجرا درآمده است. لازم است چنین طرح‌های کارآمدی در تمام مناطق روستایی کشور اجرا شود.

حمایت از زنان روستایی خودکفا

بیمه زنان روستایی خودکفا

حقیقت این است که در جامعه ما در حق زنان خانه‌دار در تمام سطوح اجتماعی اجحاف صورت می‌گیرد. تلاش و زحمت بی‌شائبه این زنان در خانه به سادگی نادیده گرفته می‌شود. نتیجه آن هم، اشتیاق روزافزون زنان جامعه برای اشتغال در بیرون خانه و استقلال مالی است. در حالی که در اصول فرهنگی و مذهبی ما حضور زن در خانه بسیار ارزشمند است. در همین راستا تلاش و زحمت بی‌پایان زنان روستایی نیز نیازمند تأمل بیشتر است. حداقل حق یک عمر تلاش بی‌وقفه زنان روستا باید تأمین آینده و ایجاد آسودگی خاطر برای آنها باشد. بیمه زنان خانه‌دار، بیمه زنان سرپرست خانوار، بیمه ویژه قالیبافی از جمله مواردی است که باید در اسرع وقت اجرایی شود. صبر، قناعت و سکوت ذاتی زنان روستایی خودکفا نباید سبب پایمال شدن حقوق آنها شود. تلاش بی‌شائبه زنان روستایی در کمک به اقتصاد خانواده مستحق بالاترین پاداش‌ها است اما ما هنوز در احقاق حقوق ایشان ناموفق هستیم.

منبع:تفاهم آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا