یادداشت

چینی ها ؛ همچنان یکه تاز اقتصاد دنیا

درحال حاضر، چینی ها ؛ یکی از ابرقدرت‌های اقتصادی جهان هستند و به نوعی در این عرصه توانسته اند،جایگاه خود را به عنوان دومین قدرت اقتصادی دنیا تثبیت نمایند.

رشد اقتصادی خارق العاده ی چین دردهه‌های اخیر، باعث حیرت جهانیان شده است. اقتصاد چین ؛ تا حد زیادی مبتنی بر سازمان‌های اقتصادی دولتی است اما از کسب‌ وکارهای خصوصی پشتیبانی کرده و به آن ها ، اجازه  کار و ترقی می‌دهد. سهم بخش خصوصی از اقتصاد چین نیز به‌شدت تقویت شده است. شمار ثروتمندان چینی همگام با رشد اقتصادی این کشور افزایش داشته است.در دهه گذشته ،چندین شرکت خصوصی در حوزه های مالی و فناوری توانسته اند، نامشان را به عنوان رهبران جهانی در عرصه ی نوآوری مطرح کنند. درجدیدترین فهرست پانصد شرکت برتر جهان در نشریه فورچون، شرکت های چینی به طرزعجیبی حکم فرمایی می کنند. چین به عنوان یکی از کشورهای قدرتمند در زمینه ی کارآفرینی با تغییر تفکر افراد سرزمینش توانسته است در زمینه ی توسعه ی اقتصادی با ارجحیت کارآفرینی و گسترش کسب و کارهای خرد، نتایج درخشانی را کسب نماید.

امروزه در حالی چین خود را با سرعتی اعجاب انگیز به عنوان یکی از نوآوران در حال رشد در دنیای تکنولوژی مطرح می کند که مزایا و شایستگی های کارآفرینی بیش از هر موضوع دیگری در این کشور مورد توجه و اقبال دولت و مردم آن قرار دارد. درهمین زمینه، تمام سیاست‌های اقتصادی چین با هدف افزایش میزان کارآفرینی و اختصاص میلیاردها دلار به شرکت‌های تکنولوژی محور، پیش نویس می‌شود. همین افزایش پول نقد در دسترس برای فعالیت های کارآفرینی، عامل انگیزشی قوی برای مشارکت مردم به شرکت در فعالیت های نوآورانه و تاسیس کسب و کارهای کوچک کارآفرینی است. چینی ها دریافته اند که تنها با نوآوری و کارآفرینی می توانند، رسوخ خود را در اقتصاد سایر ملل بیش از پیش افزایش دهند و خودنمایی کنند. آمارها نشان می دهد، تقریبا تمامی مدیران اجرایی چینی بر این عقیده اند که کارآفرینی در پیشرفت سازمان شان بسیار موثر بوده و کارمندان خود را به نوآوری و خلاقیت تشویق می‌کنند.

البته فرهنگ چین، مزایای بسیاری برای ترویج کارآفرینی دارد و علاوه برحمایت های پولی، رقابت را نیز میان کارآفرینان گسترش می دهد. کارآفرینان و سرمایه گذاران چینی متفق القول معتقدند، یکی از ویژگی های مثبت فرهنگی شان این است که کار کردن را به معنای زندگی کردن می دانند نه یک اجبار، و از همین رو، اخلاق کار سخت کنفوسیوسی، چینی ها را به سوی عقایدی هدایت می کند که معتقدند، انسان در طول دوره ی حیات خود حتی لحظه ای نباید از کار و تلاش دست بردارد. چین به عنوان یکی از کشورهای دارای رشد اقتصادی بالا، از الگوی جدید کسب‌وکار و کارآفرینی بهره ی بالایی برده است. مدیران فعال در حوزه ی کسب‌وکار چین در انگیزه دادن و الهام بخشیدن به سایر کارآفرینان در سراسرجهان بسیار فعال و مطرح هستند و از همین رو، نکات مهم و کلیدی را می توان در رفتار کارآفرینان چینی جستجو کرد.جالب است بدانید ،چینی ها هرگز در تصمیم گیری های خود عجول نبوده و بیشترین وقت خود را برای تصمیمات سنجیده  بکار می گیرند. آن ها از هر فرصتی برای تجارت  استفاده می‌کنند. با مشاهده ی اجناس صادراتی چین در سایر کشورها این امر به خوبی مشهود است. اجناسی که هنوز کشور مبدا شروع به تولید عمده آن نکرده از آن سوی مرزها توسط چینی ها تولید و صادر می گردد. چینی ها؛ براحتی توانایی انطباق با تغییرات را دارند و بازار محصولاتشان را از محصولی به محصول دیگر سوق می دهند. شاید تفکر عموم بر این باشد که چینی ها اجناس بی کیفیت تولید می کنند ولی باید به این امر واقف باشید که چینی ها هر روز خلاق تر می شوند و اجناس با کیفیت تر تولید می کنند. آن ها بسیار خوش بینند و اجازه نمی دهند ،سیاست ها و افکارمنفی، ذره ای انحراف در مسیر رسیدن به هدفشان ایجاد نماید.

ابرقدرت‌ اقتصادی جهان
ابرقدرت‌ اقتصادی جهان

شایان ذکر است که چینی ها به کسب و کارهای کوچک و مشاغل خانگی نیز بسیار اهمیت می دهند. آن ها معتقدند که هر خانه، کارخانه و هر کارخانه، یک خانه است و با همین شعار توانسته اند، جهش اقتصادی خود را با گسترش و حمایت از کارآفرینان خانگی تجربه کنند. تمامی عوامل مذکور سبب می شود که شهروندان چینی، اشتیاق بسیار بالایی برای رسیدن به موفقیت داشته باشند و از امتحان کردن شانس خود و دست زدن به ریسک های بزرگ لذت می‌برند. نسل جدید کارآفرینان چینی کسانی هستند که با هزینه ی پایین و با استفاده از ابزارهای جدید و پیشرفته در اقتصاد خود نقش بزرگی ایفا می کنند. چرا که آنان براین عقیده اند که سرمایه‌گذاری‌های کوچک برای آزمون و خطا بهترند. به همین دلیل استارتاپ های چینی سریع تر از همتایان آمریکایی خود رشد می کنند.

بطورکلی خانواده؛ نقش فعال در توسعه ی شرکت های چینی بازی می کند و به عنوان یکی از ارکان اصلی راه اندازی و توسعه  کسب و کار در این کشور محسوب می شود. بیشتر کارآفرینان دست کم یکی از اعضای خانواده ی خود را وارد چرخه ی مالی خویش در کسب و کار می نمایند و اصولا والدین فعال در تجارت یا مشاغل مشابه آن، کودکان را در دوران رشد برای مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی درگیر می کنند. عموما چینی ها درهر گرایشی، سبک منحصر به فرد خود را دارند و در این بین، کارآفرینی آن ها نیز سبک و سیاق منحصر به فرد خود را دارد که می تواند الگوی مناسبی برای کشورهای در حال توسعه ای همچون ایران باشد.

سیده مینا دیوبند -سردبیر روزنامه تفاهم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا