یادداشت

کارآفرینان بزرگ ریسک پذیرند یا ریسک گریز؟

آمادگی و اشتیاق برای ریسک یک مزیت رقابتی برای کارآفرینان در کسب و کارهایشان است. هر کسب و کار یا استارت آپ نیازمند مقداری قابلیت ریسک ‌پذیری است. دقیقا در همان لحظه ای که یک کارآفرین تازه‌ کار به این نتیجه می‌ رسد که شغل دستمزدی خود را ترک کند و وارد دنیای کارآفرینان شود و خودش سرمایه‌ گذاری کند، اولین ریسک پذیری او در حوزه ی مالی آغاز شده است. در این راه ،برخی کارآفرینان تصمیم به ترک تحصیل می‌کنند تا برکارآفرینی خود تمرکز کنند، برخی شغل کارمندی خود را رها می کنند و عده ای تمام پس انداز خود را روانه ی یک استارت آپ و اندیشه ی تازه به ذهن رسیده می نمایند. گویا واژه ی کارآفرینی با ریسک پذیری عجین شده است و ریسک پذیری از جمله صفات و ویژگی های افراد موفق است و این در حالی است که بسیاری از کارآفرینان مطرح جهان، بسیاری از دستاورد های خودشان را مدیون این صفت  می‌دانند. از آنجایی که ریسک پذیری کمک بسیاری در رسیدن به اهداف و آرزوهای ما می‌کند پس اهمیت یادگیری مهارت ریسک کردن نیز بالا می‌رود. از اینرو در کسب و کارهایمان باید بکوشیم، تا مفهوم دقیق ریسک پذیری را بدانیم و از ریسک پذیری نا آگاهانه بپرهیزیم. بنابراین، چنانچه مایلید کسب و کار جدیدی برای خود افتتاح کرده و به عنوان کارآفرین شناخته شوید در وهله اول باید ببینید، قدرت ریسک پذیری کافی دارید یا خیر. در صورتی‌که پاسخ تان مثبت است، این خبر خوش را به شما می‌دهیم که شرط اساسی یک کارآفرین موفق را دارا هستید.

از نظر کارشناسان این حوزه ریسک تنها به معنای ضرر کردن نیست، ریسک می تواند منفی یا بد و در شرایطی دیگر مثبت یا خوب نامیده شود. ریسک منفی و مثبت معمولا با هم رخ می‌دهند. مثالی ساده در شرایط فعلی اقتصاد ایران دقیقا در بازاری است که قیمت‌ها بی‌محابا نوسان می‌کنند، هم سودهای زیاد و هم‌ زیان‌های زیاد وجود دارد. به همین علت کسب و کارهایی که حوزه کاری کاملا جدیدی را شروع می‌کنند ،متحمل ریسک سنگینی می‌شوند، چون که در فضای اقتصادی غبار آلودی شروع به فعالیت می کنند که آینده ای تقریبا مبهم در انتظارشان است. اما درست در نقطه مقابل، مشاغلی که از وضعیت تثبیت شده تری برخوردارند، ریسک پذیری کمتری را پذیرا هستند.

قطعاً ریسک پذیر بودن ترس دارد اما این نوع ترس ها حقیقت ندارند و در واقع به خاطر مکانیزم و عملکرد ذهن هستند که این ترس ها ایجاد می‌شود. در واقع ذهن به گونه ای خلق شده که انسان را از خطر حفظ کند و چون در ریسک ناآگاهانه ذهن با مسئله ای ناشناخته روبروست، احساس خطر را القا می کند. کارآفرینان با حساب و کتاب ریسک می کنند. یک کارآفرین موفق، کاملا حساب ‌شده در مورد ریسک‌های کسب و کار خود تصمیم گیری و عمل می نماید و از آن جایی که برای هر گام که به سوی هدف تجاری ‌اش برمی‌دارد با دقت و تامل تصمیم می گیرد، ماهیت ریسکی تجارتش را به حداقل می رساند. افرادی که در مسائل کاریشان حساب شده ریسک می کنند، حداقل در آینده با افسوس نخواهند گفت: “ای کاش این کار را هم کرده بودم”. از اینرو افراد ریسک‌ پذیر رضایتمندی بیشتری نسبت به زندگی خود خواهند داشت.

در هر صورت نمی‌توان منکر این حقیقت شد که بعضی از ریسک‌ها به نتیجه نمی‌رسند و شکست می تواند قرین لحظه لحظه کسب و کار شما باشد. اما یک کارآفرین موفق، قطعا یک ریسک‌ پذیر خوش بین نیز هست که نه تنها از شکست های خود ناامید نمی‌شود، بلکه هر ناکامی در کسب و کارش، یک پرونده کاری پر تجربه برایش به حساب می آید. از اینرو کارآفرینان موفق همواره بر یک اصل مهم تاکید دارند: که تمایل به تجربه و آزمون و خطای ایده‌های جدید و ریسک پذیر از ملزومات یک کسب و کار موفق است.  کارآفرینان تازه کار باید بدانند که هر نوع ریسکی مورد نظر کارآفرینان موفق نیست بلکه ریسک‌های معقول و حساب شده ،مد نظر است و محاسبات و پیش بینی‌های کارآفرینان ذبده اغلب از بروز ریسک‌های غیرضروری، جلوگیری به عمل می‌آورد. از اینرو ریسک کارآفرینی در کسب و کارهای بزرگ و مطرح اغلب ریسکی حساب شده، متعادل، ارزشمند و مبتنی بر مهارت یا تجربه قبلی آن‌ها است.

.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا