یادداشت

کسب و کارهای نوپا و مشتریان خاص

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که بسیاری از کارآفرینان از آن غافل اند ،مقوله جمعیت شناسی است. جرا که به اعتقاد کارشناسان این حوزه، جمعیت شناسی یک منطقه می تواند تعیین کننده ی رفتارهای خرید مصرف کننده بوده و دربر گیرنده ی متغیرهای متعددی از جمله  درآمد و سن و منطقه ی جغرافیایی می باشد. فروش به عنوان اصلی ترین گام در بازاریابی به شدت تحت تاثیر جمعیت شناسی در بازاریابی قرار دارد. اینکه یک مغازه نوشت و افزار، مجاور یک مدرسه باشد و یا داروخانه های تاسیس شده در حوالی بیمارستان ها و مراکز درمانی از درآمد بالاتری برخوردارند ،مثال های ساده ای در این حوزه می باشند. این شاخه از بازاریابی که اغلب مورد غفلت بسیاری از کارآفرینان باقی می ماند، کمی مبحث را تخصصی تر می کند. تغییرات جمعیت شناسی می تواند ساختار اجتماعی کشور را مانند ساختار اقتصادی تحت تاثیر قرار داده و منجر به افزایش و یا کاهش تقاضا بسیاری از محصولات و خدمات باشد. از اینرو درآمد یکی از متغیرهای مهم جمعیت شناسی در بازاریابی به شمار می آید. کارآفرینان جوان باید به خوبی به این مبحث واقف باشند که محصولات و یا ارائه ی خدماتشان برای چه گروه درآمدی خاصی جذاب است.

تاسیس یک برند گران قیمت در منطقه ای از شهر که مردم از سطح مالی متوسط و یا پایین تری برخوردارند، مشخصا کسب و کار شما را با شکست روبرو می نماید. چرا که افراد با درآمدهای پایین تر به قیمت حساس ترند و عموما اجناس و محصولات دارای تخفیف و قیمت پایین تر را ترجیح می دهند. حتی میزان درآمد بطور مستقیم با مصرف محصولاتی که صرفا برای سرگرمی هستند نیز رابطه ی مستقیم دارد. پس مهم است که شما جمعیت هدف خود را در بازاریابی مشخص نمایید و تمرکز بر روی اینکه مشتری شما چه کسانی هستند و دانستن اینکه چه نیازها و خواسته هایی دارند.این موضوع با سبک زندگی نیز رابطه ای تنگاتنگ دارد و بوضوح می توان نگرش و رفتار مردم را تحت تاثیر سبک زندگی مشاهده نمود.

سبک زندگی اساسا با شیوه ای که مردم زندگی کرده و پول خود را خرج می کنند، ارتباط دارد. ممکن است دو نفر با شغل و حرفه ی یکسان و میزان درآمد برابر با طبقه اجتماعی یکسان، سبک های کاملا متفاوتی را برای تنظیم دخل و خرج زندگی خود داشته باشند و این دقیقا همان نقطه ای است که با تحلیل آن و ایجاد تصویری واضح از عادت مصرف در سبک های گوناگون زندگی مردم استرتژی های اثر بخشی را در بازاریابی اخذ نمود.سن نیز متغیری قابل توجه در بازاریابی آگاهانه از نظر جمعیت شناسی است. با آنکه ممکن است افراد در تمام سنین محصولات مشابه ای نیاز داشته باشند، اما ویژگی های محصولات با تغییر سن می تواند متفاوت باشد. مثلا همه افراد به لباس نیاز دارند، اما ویژگی های درخواستی آن ها مثل سایز، رنگ، مدل و… با تغییر سن بسیار متفاوت است. جمعیت سالخورده دامنه تقاضا برای کالا و خدماتی همچون مراقبت های بهداشتی و خدمات مربط به این گروه سنی است. بالاخص اینکه کاهش نرخ موالید تقاضای آموزش و تحصیلات و تولیدات مختص کودکان را پایین خواهد آورد. همچنین افراد جوان تر و زیر 35 سال اغلب اولین مصرف کنندگان خریدار محصولات وابسته به تکنولوژی مانند گوشی تلفن همراه، کتاب های الکترونیک و بازی های کامپیوتری هستند و تحقیقات بازاریابی انجام شده در این زمینه نشان می دهد که کسب و کارهای کوچک سودآور بسیاری ویژه ی این  گروه های سنی در تمام دنیا وجود دارد.

بازاریابان و کارشناسان بازاریابی از روش ها و پارامترهای مختلفی برای دسته بندی و تقسیم بندی مشتریان استفاده می کنند و هر چقدر دسته ها دقیق تر و مشخص تر باشند، می توان پیام خاص تر و مناسب تری طراحی نمود. بطور مثال جنسیت نیز یکی از متداول متغیرهای این سبک از بازاریابی است. زیرا زنان و مردان ترجیحات متفاوتی دارند. اینکه شما بازار هدفتان را مختص زنان و یا مردان می دانید می تواند شما را چندین گام به هدفتان نزدیکتر نماید. درهر صورت کارآفرینان جوان و صاحبان کسب و کارهای کوچک هرگز از مبحث مهم جمعیت شناسی در بازاریابی غفلت نورزند. اینکه می بینید کسی کسب و کار خود را در زمینه فروش وسایل برقی در راسته ی گل فروشی ها احداث می کند و یا یک فروشگاه نوشت افزار در محله ای به دور از مدرسه کسب و کار خود را آغاز می کند، نمونه ای بارز از عدم اطلاع و آگاهی جمعیتی در بازاریابی است. اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید تا بتوانید در بازاریابی و سوددهی کسب و کارتان موفق تر باشید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا