یادداشت

استخراج رمز ارزها و خاموشی های اخیر

این روزها روند افزایشی دمای هوا در اوایل خرداد ماه و ورود سریع وسایل سرمایشی به مدار مصرف از جمله عوامل مهمی است که مصرف برق کشور را به شدت افزایش داده است. تا جایی که مقایسه ی اوج مصرف برق کشور از ابتدای سال تا اول خرداد رشد 19 درصدی داشته که آمار قابل تاملی است. البته پیک مصرف برق نیز هرساله با توجه به گرمای شدید تابستان خصوصاً در جنوب کشور و همچنین شرکت‌های تولیدی، صنعتی، مصارف کشاورزی، خانگی و سایر مصارف به اوج مصرف خود می‌رسد که دستورالعمل‌های کنترلی مصرف از طرف شرکت توزیع مدنظر قرار می‌گیرد و از اینرو دستگاه های دولتی مدام مردم را به بهینه مصرف کردن دعوت می نمایند.

اما یکی ازموضوعاتی که بسیاری از کارشناسان بررسی ابعاد مختلف آن را در این افزایش پیک مصرف برق و خاموشی های اخیر تاثیرگذار می دانند موضوع ماینینگ (استخراج ارزهای مجازی) است. موضوعی ناشناخته در کشور که در روزهای اخیربه دلیل نگرانی از افزایش مصرف برق و احتمال کمبود این حامل انرژی به شدت مورد توجه قرار گرفته است. مصرف بالای برق توسط دستگاه‌های استخراج ارزهای دیجیتال و مجازی، همواره تهدیدی برای صنعت برق به شمار می‌رود. البته گفته می شود، این تهدید بیشتر از سمت استخراج کنندگان غیرمجاز ارزهای مجازی است تا کسانی که به صورت مجاز اقدام به این کار می کنند.

درج این آمارها سبب شد تا در پنج خرداد ماه رئیس جمهور ، فعالیت استخراج رمزارزها را تا پایان شهریورماه ممنوع اعلام کند. وزیر ارتباطات نیز گفت: «طبق اطلاعاتی که از معاون وزیرنیرو دریافت کرده‌ ایم ،بیش از دو هزار و ۲۰۰ درخواست برای احداث مزرعه استخراج رمز ارز ثبت شده که ۸۷۰ درخواست شرایط اولیه داشته ‌اند و پروانه فعالیت برای آنها صادر شده است. ۴۵۰ مورد از این تعداد با وزارت نیرو قرارداد بسته‌ اند اما ۱۴ انشعاب متصل شده که ۱۱۵ مگاوات مصرف آنهاست. از سوی دیگر، نزدیک به ۱۵۰۰ مرکز غیرقانونی استخراج رمز ارز هم شناسایی شده که ۴۰۰ مگاوات بوده و ۱۳۷ مگاوات آن قطع شده است.  جالب توجه آن که ، با وجود اظهار نظرهای مسوولان حوزه انرژی درخصوص سهم استخراج در خاموشی‌های کشور، مسوولان حوزه بلاک ‌چین و رمرارز همواره بیان می کنند که این میزان استخراج در ایران نمی‌تواند نقش زیادی در خاموشی‌ها داشته باشد.

البته با وجود این هشدارها، همچنان استخراج‌ کنندگان داخلی و خارجی ارزهای دیجیتال به دنبال تولید هر چه بیشتر آن در کشور هستند. چرا که ارزانی برق در کشور، سود سرشاری را نصیب شان می کند وهمین امرسبب شده پای استخراج ‌کنندگان ارزهای دیجیتال داخلی و بین‌المللی را به گاوداری‌ها، زمین‌های کشاورزی و مزارع هم باز کند. البته کماکان عضو هیأت ‌مدیره انجمن بلاک چین بر این عقیده است ، برقی که این صنعت مصرف می‌کند ،چیزی بسیار کمتر از اتلاف برقی است که در شبکه توزیع برق ایران رخ می‌دهد. متولیان این حوزه همچنین تاکید دارند که نه تنها نباید جلوی این صنعت را گرفت بلکه باید از این اقبال عمومی برای تولید رمز ارزها استقبال کرد و باید به چشم یک صنعت به آن توجه ویژه ای داشت. زمانی اگر چین با بیشترین میزان استخراج، ۶۷ درصد کل استخراج جهان را در اختیار داشت، اکنون میزان استخراج این کشور به ۵۵ درصد کاهش یافته و این کاهش نشان‌دهنده رشد استخراج در کشورهای آمریکا و کاناداست.

در هرصورت چه مقصراصلی خاموشی های این روزها، رمز ارزها باشند و چه عوامل دیگری مسبب این اتفاق ها باشد، باید دو موضوع مهم را مورد توجه قرار داد. مصرف بهینه ی این انرژی نه تنها از سوی مردم بلکه باید از سمت صنعت و همچنین شبکه ی توزیع برق کشور هم مورد رصد قرار گیرد و همچنین با قانونمند کردن فعالیت ها حوزه ی استخراج رمز ارزها، هیچ موسسه و نهادی نتواند از زیر تلفات اقتصادی و اجتماعی خاموشی های اخیر و هدر رفت این سرمایه ی ملی شانه خالی کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا