آخرین اخباراستان هاخراسان جنوبی

وابستگی کشور به واردات ۱۷ میلیون تن نهاده کشاورزی

رضا بهنام – خراسان جنوبی – «کاظم خاوازی » در نشست هم‌اندیشی تشکل‌ها و نخبگان بخش کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه تمام فعالیت‌ها استان باید آب محور باشد، اظهار کرد: اگر کشاورزی سنتی در خراسان جنوبی ادامه یابد آخر کار مشخص است و شاهد فشار مضاعف بر روی منابع آب خواهیم بود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی باید کشت تریتیکاله افزایش یابد چرا که صرفه اقتصادی بالایی دارد، گفت: همچنین باید افزایش تولید ارزن و کشت سوربن دانه ای و علوفه ای در برنامه جهاد کشاورزی استان باشد و برنامه توسعه کشت خارشتر  نیز مورد توجه قرار گیرد.

خاوازی افزود: زنده ماندن صنعت طیور اگر تحریم ها ادامه یابد  وابسته به توسعه کشت ارزن و سوربن دانه ای است چراکه بخشی از کنجاله را پوشش می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه وزارتخانه جهاد کشاورزی از نظر فنی و غیر فنی با تمام وجود در کنار کشاورزان خراسان جنوبی است، ادامه داد: محصول عناب استان نیز باید مشابه زعفران معرفی شود و برای زرشک و عناب  در استان یک حفاظت‌گاه و ذخیرگاه ژنتیکی وجود داشته باشد چرا که اگر اجناس چینی در بازار توسعه پیدا کند با داشتن ذخیرگاه ژنتیکی می توان بازار را با تولید محصول بهتر به دست گرفت.

وزیر جهاد کشاورزی بر حفاظت از گیاهان بومی استان تاکید کرد و گفت: خراسان جنوبی بدون هیچ چون و چرایی نیازمند صنایع تبدیلی و تکمیلی است و در این راستا وزارت جهاد کشاورزی، بانک کشاورزی و معاونت مربوطه در خصوص راه اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان خراسان جنوبی کمک می کنند.

خاوازی با بیان اینکه با عدم معرفی زرشک و عناب استان نمی توان توقع اتفاقات خوبی برای این محصولات داشته باشیم، درخواست کرد: برای معرفی محصولات استراتژیک زعفران، زرشک و عناب استان در سطح ملی و بین المللی باید فیلم‌های کوتاهی تهیه شود.

به گفته وی باید ویژگی های دارویی محصولات کشاورزی خاص استان خراسان جنوبی از جمله عناب توسط پزشکانی متخصص این حوزه از طریق شبکه های ملی اطلاع رسانی شود و وزارت جهاد کشاورزی آمادگی دارد همکاری لازم برای فراهم شدن زمینه حضور پزشکان متخصص و معرفی فواید غذایی و دارویی محصولات کشاورزی خراسان جنوبی در شبکه های ملی را پیگیری کند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ضرورت برندسازی و فرآوری پنبه تولیدی استان خراسان جنوبی، عنوان کرد: از مجمع نمایندگان چهار استان کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، و سیستان و بلوچستان درخواست می شود اختصاص اعتباری برای احیا و بازسازی قنوات از محل صندوق توسعه ملی مصوب کنند.

وی  در ادامه گفت: در بحث مشارکت عمومی در بحث توسعه سیستم‌های نوین آبیاری اگر  یکپارچه سازی اراضی در استان انجام شود بحث آب مدیریت می شود و این اقدام در اولویت کارهای جهاد کشاورزی است.

خاوازی با تاکید بر اینکه برای ایجاد گلخانه محدودیت اعتباری نداریم، افزود: فعالیت هایی که در بحث گلخانه ها انجام می شود برای اثربخشی باید به صورت زنجیره باشد.

وزیر جهاد کشاورزی تشکیل کنسرسیومی متشکل از بخش خصوصی و دولتی برای انجام تحقیقات روی محصولات راهبردی استان تاکید کرد و ادامه داد: برای جلوگیری از خام فروشی محصولات کشاورزی استان آماده هستیم اما باید سرمایه گذاری در این زمینه جلودار باشد.

خاوازی با اشاره به وابستگی ایران به واردات ۱۷ میلیون تن نهاده دامی، بیان کرد: بانک مرکزی همیشه به وزارت جهاد کشاورزی نگاه ویژه ای داشته است اما فشار سنگینی برای تامین ارز وجود دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۶۰ هزار تن ذرت،۳۴۰ هزار تن جو و ۵۰ تن کنجاله آماده معامله است، افزود: طرحی برای صنعت دام  تهیه شده که با تصویب آن در بخش دام، تولید گوشت و قیمت گوشت شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.

وزیر جهاد کشاورزی به گلایه های مطرح شده در خصوص وام و اقساط اشاره کرد و گفت: درخواست می شود از سوی بانک کشاورزی برای وام ها دوره تنفس در نظر گرفته شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا