یادداشت

کارآفرینی سبز، مشاغل سبز، توسعه اقتصادی

کارآفرینی در حوزه های گوناگون کسب و کار، نقش های کلیدی و محوری خود را ایفا می کند و امروزه توانسته به مرور وارد سایرحوزه ها شود و واژه های جدیدی به تدریج وارد ادبیات کارآفرینی نماید. کارآفرینی سبز؛دقیقا یکی از آن مفاهیمی است که مدیران، مدیران ارشد و کارآفرینان باید با دل و جان بپذیرند و در زندگی روزمره و کسب ‌و کارشان اعمال کنند. سیرشتابنده تحولات تکنولوژیکی و تغییر شیوه ها و الگوهای مربوط به زندگی انسان موجبات بروز یکسری نابهنجاری های زیست محیطی و بدنبال آن نگرانی شدید برای دوستداران محیط زیست ایجاد کرده است. توجه به این روز و اتخاذ سیاست های درست درایران، که متاسفانه پایتخت آن درمیان فهرست ده شهر آلوده ی جهان قرار گرفته ، از اهمیت بسزایی برخوردار است. مسائل زیست محیطی درایران بویژه درمناطق شهری شامل تولید گازهای گلخانه ای توسط وسیل نقلیه، عملیات پالایشگاه ها و پساب های صنعتی و از سوی دیگر آلودگی های زیست محیطی ناشی از انهدام نادرست و غیرکارشناسی زباله های سطح کشوراز جمله مسائل مهمی است که باید بطور ویژه ای مورد توجه قرار گیرد. نگاه به این مسئله نه فقط از بعد محیط زیستی، بلکه از بعد اقتصادی و کارآفرینی نیز بسیار ارزشمند است. جالب است بدانید که گسترش کارآفرینی در مشاغل سبز در اروپا بسیار مورد توجه قرار گرفته است و فرصت های جدیدی در اختیار کارآفرینان حامی محیط زیست در ایجاد مشاغل سبز قرار داده است. نوع جدیدی کارآفرینی، که مفهوم کسب و کارها را با آگاهی از پایداری و سیراصول مسلم نهضت زیست محیطی ترکیب کرده است.

درسه دهه اخیر، شاهد شکل گیری حرکتی جهانی از سوی مردم دنیا هستیم که سعی دارند در خصوص حفظ محیط زیست و اهمیت آن اقدام و اطلاع رسانی کنند از این رو اگر مدیر، کارآفرین و یا دوستدار محیط زیست هستید باید با مفهوم کارآفرینی سبز آشنا باشید. وجود کارآفرینانی که این فرصت ها را کشف و بهره برداری می کنند همچنین جهت استفاده عمومی مردم آن را عرضه می نمایند. این کسب و کارها به سادگی از طریق بکارگیری تکنولوژی در بازیافت و استفاده مجدد در شرکت ها برای موادی مانند کاغذ، پلاستیک، شیشه و … یا در سطح پیشرفته تر استفاده از تکنیک های جدید برای کاهش انتشار گازهای تولید شده و یا استفاده از انرژی های پاک تر مانند انرژی خورشیدی، بادی و … صورت می پذیرد. البته پیش روی این کسب و کارها و یا به اصطلاح کارآفرینی سبز موانع بزرگی نیز وجود دارد. چرا که اکثر سازمان ها بر این عقیده اند که کارآفرینی سبز هزینه های بالایی دارد. که البته دو استدلال مهم برای رد آن وجود دارد.

اول آنکه ،این قبیل کسب و کارها هم برای کاهش آلودگی قدم بر می دارد و در نهایت از چیزی که قبلا زباله بوده و ارزش اقتصادی نداشته، پول در می آورد. همچنین امکان تاسیس ده ها کارخانه بازیافت امکان پذیر خواهد شد که باعث اشتغال نیروهای کار جوان و متخصص در این حوزه می باشد. دوم آنکه، راه اندازی بعضی از پروژه های سبز گران است، اما قطع به یقین اگربه درستی اجرا شوند، می توانند سرمایه گذاری بلند مدت بسیار مناسبی به حساب آیند. در سراسر جهان بازیافت و استفاده از زباله ها به یکی از شاخص های صنعتی تبدیل شده است و کشورهای پیشرفته برای بهره برداری هر چه بیشتر از آن عزم خود را جزم نموده اند و از آن به عنوان صنعتی سودآور و اشتغال زا می نگرند.

تولید پلاستیک های تجدید پذیر در بسیاری از کشورهای اروپایی از رونق بالایی برخوردار است. استراتژی جدید اتحادیه اروپا برای مصرف پلاستیک، باعث حذف مواد شیمیایی بالقوه خطرناکی از محیط زیست شده و صرفه اقتصادی بالایی را برای آن ها به همراه داشته است. ساخت پلاستیک هایی که براثر نور (پرتوهای فرا بنفش) تجزیه می شوند و یا پلاستیک های نشاسته ای، که ملکول های نشاسته قطعات کوتاهی از پلی اتیلن را به هم متصل می نمایند و یا پلاستیک های سبزهم ازجمله علوم نوپایی هستند که می توانند به همراه کارآفرینان متخصص، باعث ایجاد کسب و کارهای دوستدار محیط زیست شوند و نه تنها به حفظ زمین کمک کنند، بلکه زمین را به یک مکان زیباتری برای زندگی تبدیل نمایند.

کارآفرینی سبز، به عنوان راهبردی اثر بخش برای توسعه اقتصادی، اجتماعی کشورها محسوب می شود که با توسعه آن گام بلندی در راستای اشتغال زایی پایدار، کاهش مشکلات زیست محیطی را می توان برداشت. البته چالش های موجود در ایجاد یک کسب و کار سبز از جمله منابع مالی، زیرساخت های مناسب و منابع دانشی مباحث مهمی است که بکار گیری استراتژی مناسب از سوی دولت ها جهت حمایت از کارآفرینان زیست محیطی و کمک در افزایش و بهبود مهارت ها و زیرساخت ها می تواند نقش اساسی را در مرتفع نمودن آن ها ایفا نماید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا